Veckans hundaktiviteter

Veckoslutet blev i hundens tecken, i torsdags var jag och Maya på klubben och tränade med Mossa. Maya körde kamplekar och passade på att kampa under skott också. Mossa kollade efter skytten vid första skottet och undrade vad det var för något, sedan valde hon att strunta i resten av skotten till förmån att slita i en kampstock.

Lydnad blev det också och Mossa har en väldigt bra kontakt med Maya och fria följet ser verkligen snyggt ut stundvis. Nu jobbar vi vidare på denna arbetsglädje och kör korta, snabba och effektiva lydnadspass.

Igår, lördag, var jag och Maya på tjänstehundsträning. Det kördes ljudmarkeringar med lite småföremål lurigt inlagda längs patrullstigen för att kolla om förarna var alerta på sina hundar.
Efter detta körde vi signalövningar, ljud och Mossa tyckte det var väldigt spännande att få upptäcka figgen i skogen, springa in och kampa och dessutom få sno med sig kampstocken ut till matte. Full Pott!


Maya & Mossa

Min lilla stjärna Tess fyllde fem år igår! Hon har gett oss många skratt och en del gråa hår hittills, en s k allrounder...
Det är snart dags för Krigsförbandsövning för mig och Tess, V19 drar vi till Kosta och kör lite tjänstehund, det blir säkert kul, precis som förra året! Tjänstehundsskolan i Marma väntar också i sommar. Två veckors hårdpluggande och tränande i GB1-kursen för mig och Tess. Maya och Mossa ska också dit en vecka och köra Ungdomsutbildning, steg 2.


Tess med sin födelsedagspresent

Idag, söndag har det körts MH i Sölvesborg, ett uppfödar-MH med sju riesenschnauzer. Jag var A-figge idag.
Uppstigning idag kl 07:00 och hemma igen kl 16:30...
Det är kul med MH och man lär sig alltid något nytt men det är väldigt tidskrävande och man är ganska slut när man väl är hemma igen.

Jörgen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0