Inte alla indianer i kanoten

Inte alla hönsen i hönsgården, inte den vassaste kniven i lådan och lampan lyser men ingen är hemma... Alla bra uttryck för folk som inte riktigt tänker. Ni kanske redan har gissat vad det här inlägget kommer att handla om, igen tyvärr. Varför har folk inte koll på sina hundar!?

Har precis varit på en härlig långpromenad i skogen med Arro och Mossa, humöret på topp eftersom det äntligen är vår i luften på riktigt och både hundarna och jag har njutit av porlande bäckar och fågelsång. Dock avstod jag gyttjebadet i alla härliga pölar, det fick hundarna sköta själva. Nåväl, åter till det mindre trevliga ämnet nämligen min undran och förundran över hur en del (ganska många tyvärr) hundägare tänker.

När vi var på väg tillbaka hemåt råkade vi ännu en gång ut för ett ofrivilligt hundmöte. Arro var lös som vanligt och Mossa hade jag precis kopplat eftersom det är en livlig ung dam som inte ska vara lös på en visserligen väldigt glest men dock trafikerad grusväg. Från en tomt där de just nu bygger ett hus kommer en mindre hund springande, rakt över vägen och fram till mina hundar medan hussen lite halvhjärtat kallar "Ludde... Men Ludde då, kom hit" och inte gör sig någon brådska att komma och ta hand om sin hund utan strosar lite sakta mot vägen. Hunden springer rätt upp i baken på mina men beter sej till en början okej och Mossa snusar lite på honom, jag håller henne ganska kort i kopplet och sätter Arro vid min sida. Efter en liten stund börjar lilla Ludde morra, hussen som nu är inom hörhåll skrattar (skrattar otroligt nog!!) och säger "Men Ludde, morrar du?"

Mossa sköter sig fint, hon är mest nyfiken på Ludde trots att han morrar. Arro vänder bort blicken, tryggt förvissad om att matte har koll på läget och jag lägger handen lite lätt på hans bog för att bekräfta att han lugnt kan sitta kvar, jag sköter det här. Till slut kommer Luddes husse fram och tar hand om sin hund. "Det är ju tur att mina hunder är så trevliga" säger jag ganska vänligt men med en vass underton. "Ja, svarar han, det är ju såhär det ska vara, att hundar kan träffas."

Eehhh, ja det ska de ju så klart kunna men inte såhär!! Jag vill absolut inte att en vilt främmande hund ska kasta sej fram till mina hundar och morra, hur tänkte han undrar jag!? Det finns flera anledningar till att det här INTE är ok i min värld:
1. JAG bestämmer vilka hundar mina hundar ska träffa och var och när det ska ske
2. Lille Ludde kunde blivit överkörd eftersom han sprang rakt ut över en trafikerad väg
3. Jag vill att mina hundar (i det här fallet Mossa som är ung och nyfiken på andra hundar) ska lära sej att strunta i andra hundar när vi är ute och gör något tillsammans, inte uppmuntras av att de springer fram till henne
4. Vad vet jag vad han har för smittor med sej... kennelhosta, noskvalster o s v
5. Det är bara inte ok att mina hundar ska behöva stå ut med en morrande hund upp på sej under vår promenad!

Återigen slog mej också tanken på hur folk reagerat om det var någon av mina rottisar som inte stannade på tomten utan kastade sej ut på vilt främmande hundar som passerar, hur snälla de än må vara så är det inte någon särskilt trevlig situation för den som passerar och jag förundras över hur Luddes husse för det första inte ens slogs av tanken att hans hund kunde blivit påkörd och för det andra inte talade om för sin hund att han gjort fel för att han ska lära sej tills nästa gång någon annan går förbi med sina hundar som kanske inte är lika trevliga utan istället skrattar åt att lille Ludde morrar. Nä som sagt, där saknades nog några indianer i den kanoten...

Avslutar med en bild från promenaden, det är vår i luften och kärlek i naturen! (Jag hoppas att vi inte störde det kärleksfulla paret allt för mycket mitt i akten)



Och så en bild på Mackan som njuter av första dagen utan täcke!


Kommentarer
Postat av: Janet

Hej

Jaså du har träffat på Ludde...pust. Finns ingen som helst lydnad på den hunden och han springer vind för våg. Att han inte blivit överkörd är en gåta.

Han är som en igel på andra hundar, hoppar på bilar och skrapar lacken m.m........Han kan var elak oxå!!

2011-04-02 @ 17:08:20
URL: http://flying-eagles.blogspot.com
Postat av: Anonym

Min tanke med inlägget är absolut inte att gnälla över sociala och glada hundar som passar på att hälsa på folk som passerar, våra egna yngre hundar måste givetvis också tränas på att stanna på gården och att koncentrera sig på matte/husse vid möten på promenader o s v. Min reflektion var snarare över hur den här (och tyvärr många med honom) hundägaren betedde sig. Han brydde sig inte nämnvärt om att varken hämta sin hund lite snabbt eller försöka lära hunden något och framför allt att han skrattade när hunden morrade!

2011-04-06 @ 15:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0