Gästbloggare augusti: Rune & IngaBritt

140715

 

Jag vart både glad och förvånad när Cathrine frågade om jag ville gästblogga. Tänkte vem är intresserad av vad jag gör då :)

 

"Jag" det är IngaBritt Persson och vi bor i en liten by som heter Kallmora, ligger i Orsa i Dalarna.

Det är jag som har Jinx Tsu Tey "Rune" i Kull 6. Världens bästa pelle fjant! Han är 4 år nu och vi har varit ute på tävlingsbanan lite grann.

Har också en rottis tik som heter Tilda hon är 10 år nu, en glad pensionär. Henne har jag tävlat lydnad med upp till lydnadsklass 3, sen tyckte hon att vi skulle sluta och det tyckte nog jag med.

 

Rune är min första hund som jag tävlar med i brukset. Vi har kommit till högre klass i både sök och spår och hoppsan va svårt det börjar bli.

Men så himla roligt. Vi håller på att träna in framåtsändande vilket härligt moment. Hur man än gör så blir det fel ;)

Vi tävlade lydnadsklass 3 i helgen och fick vårat andra första pris, det var himla roligt. Eftersom det var en sån här fruktansvärd varm dag så trodde jag inte att det skulle gå så pass bra. Men när Rune kom ut på plan var det som bortblåst att han skulle vara tagen av värmen.

Jag är en riktig lydnadsfreak. Älskar lydnaden och kan peta hur länge som helst i den. Rune tycker att jag är ganska knäpp och mina träningskamrater också..... Han tycker väl han varit duktig bara han sprungit och hämtat vittringspinnen och nästan kluvit den mitt i tu...

 

I år har vi som mål att starta i högre spår och ta ett LP i klass 3, sen får vi allt se vad det blir. Men jag måste ha ett mål annars har jag

svårt att motivera mej att träna. Vi tränar ganska mycket. Fast vi har himla roligt ( tycker jag iallfall :) ).

Idag har vi tränat lydnad med några kompisar och sen går vi på fiket efteråt. Kul med hundträning......

 

På kortet ser Rune ganska rolig ut: Han är lite tagen av solen och han tycker det är tråkigt så fort jag tar fram kameran......

 

Mitt nästa projekt får bli hur man lär Rune att våga släppa tass fästet och börja simma......

 

Tjingeling, vi hörs igen!

 

140728

 

Ja, då har vi börjat med Runes simskola ;) Han tog dom första simtagen häromdagen. Han förstod inte att man måste simma med bakbenen utan bara plaska med frambenen och riva matte på benen med bakbenen (aj aj aj). Det får bli en flytväst om det här ska gå vägen.

 

Vi älskar att gå i skogen jag, Rune och Tilda. Nu har det ju varit så varmt på dagarna så det har blivit träning sent kväll och skogspromenader tidig morgon.

 

Just nu har vi semester och det är så härligt. Det är ett fasligt sjå med träning, planera tävlingar och planera kurser på brukshundsklubben. Men det är väl det semestern är till för!

 

Vi tränar mycket störningsträning, jag och Rune. Vi brukar åka ner till samhället och lägga plats liggning en lördag lite utanför ingången till matvaruaffären. Alltid med huvudet nere i backen. Tränar på fotbollsplanen när barnen spelar boll.

 

Tränade för några veckor sedan med barnen som sparkade fotboll på vänster sida och en löptik på höger sida. Bra träning :)

Vi brukar träna sitt, ligg, stå med en (människa) som ligger bredvid hunden och gör samma rörelser som hunden. Mycket bra störnings träning.

Vi brukar sätta två hundar bredvid varandra fast åt olika håll och träna fjärrdirrigering. Ja, det finns ju oändligt mycket olika träningar bara fantasin som sätter gränser och framförallt vi busar väldigt mycket :)

Det jag tycker är viktigast är att man varierar träningen så den inte blir enformig. Ibland blir det helgalet och tokigt, men det går att rätta till.

 

Idag har vi införskaffat en flytväst till Rune och oj, vad vi trodde han skulle simma :) Nejdå, han tyckte det var lika otäckt ändå. När han tar det lugnt med frambenen så går det riktigt bra men han får lite smått panik och skvätter och plaskar med frambenen. Några kort på färden. Ja ja, vi fortsätter med Runes simskola.

 

 

Vi tackar för oss att vi fick vara med och berätta lite om vad vi gör och fördriver tiden med.

Jag måste lägga till att Rune är världens bästa Rune och vi tackar för att vi fått förtroende att köpa en hund från Cathrine och Jörgen. Världens bästa kennel!!!!!

Önskar alla en riktigt fortsatt trevlig sommar!

Rune ska snart ut på två veckors semester med husvagn innan tävlings säsongen börjar igen!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0