Framtiden...

Hejsan allihopa, Maya här!

Ja, nu är det min tur att göra mitt första inlägg här på bloggen, och jag tänkte faktiskt berätta lite om min framtid som även den kommer innehålla en massa hund!

Till hösten är det ju dags för mig att söka till gymnasiet och även om det har varit ett väldigt svårt val som faktiskt är så pass livsavgörande trots att man inte är så gammal ännu, så har jag äntligen bestämt mig för att söka in på Östra Ljungbys Naturbruksgymnasium. Där kommer jag att läsa Hund.

Skolan ligger i Östra Ljungby som ligger strax utanför Helsingborg och, om jag nu kommer in, så kommer jag att ta en hund med mig och flytta dit. Kommer dock att vara hemma på helgerna.

Anledningen till att jag valt just Östra Ljungby och inte någon annan skola med hundinriktning som ligger närmare är att just Östra Ljungbys hundutbildning inriktar sig, mycket mer än många andra skolor, på bruks och lydnad, framförallt lydnad och det är den biten jag är intresserad av. På skolan kan man även välja till att läsa till allmänlydnadsinstruktör och det ska jag göra. Man har också målet att när man går ut trean kunna klara MINST en lydnadsklass 1 och man ska ha tävlat minst detta när man går ut. Detta är något jag tycker är väldigt bra för att då jobbar man allihop, oavsett ras och ålder, mot samma mål. 

För er som var med på lägret kan jag också berätta att Henrik Marklund som visade lite IPO för oss jobbar på skolan med själva hundträningen, det var genom honom vi bestämde oss för att kolla på skolan. 

Jag vet att många av er också undrar vad som kommer hända med lilla Mossa som vi fick hem för ett tag sedan, och jag tänkte faktiskt stilla er nyfikenhet lite och säga att troligtvis kommer det bli hon som följer med mig till skolan och inte Yenna.  Detta är inte helt bestämt och det har varit ett jättejobbigt beslut för mig att fatta, men Mossa kommer att passa bättre till det jag vill satsa på och det jag tycker är absolut roligast med hundarna är tjänstehundsbiten och det militära. Om jag då tar Mossa istället så ger det mig mer "tid", jag ska förklara hur jag menar: För att få certa en hund till tjänstehund måste föraren ha fyllt 18, vilket jag gör om 2 år, MEN hunden får inte ha fyllt 5, vilket Yenna också gör om 2 år. Detta innebär att jag bara har några månader på mig att få henne klar, vilket självklart innebär en enorm press för att klara certprovet! 
Om jag däremot skulle ta Mossa istället, som nyligen fyllt 1 och därför bara är 3 när jag är tillräckligt gammal innebär det ju att jag kommer ha 2 år på mig att få "klart" henne.  

Så som det ser ut nu så kommer Mossa och jag flytta till skolan i Östra Ljungby tillsammans till hösten!

Hoppas jag stillat er nyfikenhet lite... :) 

Hälsningar Maya & Co

P.S. Tyvärr har skolan regler om att bara en hund får bo med eleven i de lägenheter som man bor i, så Kida kommer antagligen att stanna här hemma och ibland få åka med min mormor till min gammelmormor och vara med när dom fikar och har det trevligt, tror faktiskt hon skulle tycka att det va en alldeles utmärkt pensionering!


Kommentarer
Postat av: Margareta&Apache

Hej Maya!

Vad kul att höra om dina framtidsplaner. Du kommer säkert sakna din "stora" fina familj, men ge inte upp... Du är en fantastisk tjej, bra att du vet vad du vill, och kommer att klara det galant. LYCKA TILL!

KRAM från Margareta&Apache

2011-02-21 @ 20:08:17
Postat av: Linn & Qila

Hej!Vad roligt att du ska satsa så.Du kommer säkert trivas jätte bra. Lycka Till Kram Linn & Qilah

2011-03-07 @ 20:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0