SM för Patrullhundar 2011

Jag tänkte berätta lite från SM för patrullhundar som gick 9-11 september och som jag och Arro (som jag lånat av matte Cathrine) kvalat in till.

 

Arro, jag, Cathrine och Maya åkte från Skåne på torsdagseftermiddagen mot Marma, som ligger 3 mil söder om Gävle. En enkel resa på ca 75 mil… Vi körde till Norrköping där vi stannade och sov en natt på Scandic Hotell (hundsportarnas favvohotell för de har alltid fina hundrum).

 

Efter frukost på fredagen körde vi de sista milen upp till Marma och installerade oss och hunden i barackboendet. Värt att nämna i detta sammanhang var att Försvarsmakten hade bjudit in Maya och resten av dem som gick Hundtjänstskolan - Ungdom 2 i somras till att närvara på SM:et. De stod för resa, boende och mat för dem som ville och det tyckte jag var mycket bra gjort. Ungdomarna är ju våra blivande hundförare och hundbefäl!

 

Efter installation i boendet var det dags för incheckning. Första hundrelaterade momentet var veterinärbesiktning/hantering på eftermiddagen. Glädjande nog var det inte en enda hund som blev diskad i detta moment vilket har varit fallet tidigare år.

 

Framåt kvällen var det lottning (drog såklart startnummer 1 av 30…) och kamratfest som var mycket trevlig. Efter god mat, trevligt sällskap och ett par öl somnade man gott!

 

Lördag:

Dagen började med patrullering för vår del, ganska tidigt på morgonen. Vi gjorde en ganska bra patrull tycker jag och fick markeringar på både ljud- och vindfigurant. Vi fick avdrag på snabb vindmarkering och att Arro i slutet av ljudmarkeringen fick syn på figgen och inte kunde låta bli att ge ett litet voff! Vi gjorde i alla fall en bra patrullering totalt och skrapade ihop 379,5 p av 500 möjliga.

 

Framåt lunchtid var det dags för lydnad, inte Arros favvomoment men han gör vad han ska med sin egen stil... Vi avstod tungapporten och stegen p.g.a. tidsbrist i träningen så 100 p var vad vi kunde få. Vi körde ihop 78,5 p och det var vi mycket nöjda med, gött!

 

På eftermiddagen i värmen var det dags för spår. Spåret innehåller en patrullering med spårupptag och spårning i 800 m med 4 apporter. Arro bakspårade en liten bit vid upptaget och fick lite avdrag för detta. När vi kom på rätt köl drog han iväg duktigt. Efter 50 m gör man en halt i 5 min. och selar på hunden. Han spårade sedan som en klocka och tog alla apporter (plast, metall och läder, ca 5-6mm långa och gröna…) och kom in till spårmottagaren på totalt ca 9 minuter! Mycket bra jobbat av Arro! Poängen för detta upptag och spår blev 437 av 500 möjliga, inte illa!

 

Lördagskvällen innehöll en SM-bankett med mer god mat, roligt sällskap och god dricka, klockan blev ganska mycket men har man roligt så har man!

 

Söndag förmiddag var det så dags för uppletande. Detta har vi inte tränat så mycket och det är väl inte så kul enligt Arro… I alla fall visade det sig vara en ganska svår ruta som var väldigt kuperad och skiftande i terrängen. Bara en hund (vinnaren) körde fulla poäng, många nollade momentet helt.

Arro sprang ut och hämtade ganska snabbt in en handske i höger sida av rutan. Jag skickade sedan honom ett par gånger till och förflyttade mig åt vänster hela tiden. Jag hade precis skickat honom för fjärde gången när tävlingsledaren säger ”En minut kvar”! Arro sprang igenom ett grävt skyttevärn och uppför en backe och försvann ganska långt bak i rutan, till slut ser jag bara svansen när han stannar till och lyfter huvudet med ett första förband i munnen! Jag börjar röra mig längs linjen för att få in honom så fort som möjligt men Arro har inte så bråttom, han hinner stanna och kissa på ett träd också tycker han…

Han fick i alla fall betyg, en femma och drog alltså ihop 40 poäng på detta moment.

 

Sammantaget gjorde han en mycket fin insats över dessa dagar och vi slutade på 13:e plats av 30 tävlande.

Tack fru Cathrine för lånet och för att du tränat upp Arro till en underbar hund! Det behövdes bara finslipas, motiveras och påminnas lite, sedan var han i fin tävlingsform igen!

 

Det lutar åt att man försöker igen nästa år kanske… :)

 

Jörgen o Arro



Arro och husse vid prisutdelningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0