En speciell dag

Idag är det en speciell dag för idag fyller Arro och Allis år! Dessa båda underbara hundar som har gett oss så mycket genom åren har hunnit bli 8 år nu, vart tar tiden vägen!?

Arro, min prins, min bästa vän. Redan från första stund var det något alldeles speciellt med dig, min vän, och vi hörde ihop! Du har funnits vid min sida genom allt, när ryggen varit som värst och livet känts som allra mörkast har du funnits där och bandet mellan oss kan jag inte riktigt sätta ord på. Och ord behövs sällan mellan oss heller, du vet vad jag tänker och vi är så samkörda att kommunikationen mellan oss för länge sedan har övergått till kroppsspråk och känsla. Vi känner varandra så väl och läser varandra utan ord. Maya skojar ofta och säger "Mamma, jag vet att du älskar alla våra hundar men Arro är liksom som ditt tredje barn" och kanske ligger det något i det där, inte för att jag på något sätt förmänskligar mina hundar utan för att kärleken och samhörigheten mellan Arro och mig syns så tydligt även för andra. Det där speciella bandet som man, om man har tur, får lyckan att uppleva någon gång i livet. Och visst är det så att jag högt älskar alla våra hundar och att saknaden efter dem som fått vandra vidare är obeskrivligt tung att bära, men Arro är min "once in a lifetime" och den platsen kommer för alltid att vara vikt åt honom. Jag kan inte ens snudda vid tanken på hur det ska bli sen, sen när du inte finns vid min sida längre. Och hur var det innan, före dig? Det kommer jag inte ens ihåg... Alla som någon gång träffat Arro minns honom, det är bara så. Han sätter tassavtryck i hjärtat på alla och genom åren har han bidragit stort till att förbättra rasens rykte med sin fantastiska mentalitet och personlighet. Någon riktigt bra tävlingshund är han inte, han är mer tjuren Ferdinand som luktar på blommorna, men i alla andra sammanhang är han för mig den absolut ultimata hunden! Häromdagen mötte vi en bekant på promenaden, hon har arbetat som veterinärassistent hos vår veterinär under flera år tidigare och känner våra hundar väl. Hon hade två av sina hundar med sig, en yngre boxertik och en äldre goldenhane, som Arro aldrig träffat tidigare men som vanligt fungerade det fint och vi slog följe en bit längs vägen. Alla tre hundarna var lösa och Arro strosade en lång stund bredvid min bekant, efter en bit böjer hon sig ner och mumlar till honom "Ja du pojken, det finns egentligen bara en enda rottweiler..." och det säger allt för mig! Nu dras Arro sedan ett par år tillbaka med sviterna av borrelia men för tillfället mår han ganska bra och i samråd med veterinären som resonerar precis som jag "låt honom jobba om han vill, han ska få göra det han gillar" så ska han få avsluta sin karriär med att tävla SM tillsammans med husse om några veckor, ett mycket värdigt sätt att sätta punkt! Så, min älskade prins, ett stort grattis på din dag! Jag hoppas att du vet vad du betyder för mig...

Och så Allis, denna sprudlande levnadsglada dam som bidragit så mycket till vår avel. Hon har gett oss så mycket bra att arbeta vidare med i framtiden och hon har varit en härlig arbetspartner till husse. Tyvärr satte en ögonskada stopp för vidare tävlande och tjänstehundsuppdrag men hon har just den motor som hennes bror saknar vilket hon också har lämnat vidare till sina barn och barnbarn. Hon har fostrat både sina egna och de andra flickornas valpar på ett fantastiskt sätt och är en självskriven flockledare som håller ordning här hemma och som tillsammans med oss skapar den så väl fungerande flocken. Den kärleken som finns mellan henne och hennes flock är härlig att få vara med om. När Tess kom hem efter två veckor på Marma i somras lyste hon upp på ett alldeles speciellt sätt och då kunde jag inte hålla tillbaka tårarna, hennes älskade och efterlängtade dotter var äntligen tillbaka! Ända fram tills i somras har Allis varit frisk och pigg i hela sitt liv, hon är fortfarande frisk bortsett från lite hormonrubbningar men har över sommaren blivit en gammal dam och är nu pensionär på heltid. Grattis kära vän, jag hoppas det finns gott om tid kvar till sköna skogspromenader och till att njuta av livet!


Arro & matte


Kommentarer
Postat av: Malena

Stort grattis finaste Arro och Allis. Så underbart fint skrivit Catte!! Kram från oss alla

2011-08-30 @ 21:39:46
URL: http://valjelivet.se
Postat av: Karolina & Berit

Väldigt fint skrivet! Tårarna rullar ner för kinderna för jag har också haft en Arro - fast han hette Bosse. Min once in a lifetime och dina ord kunde varit mina... Stora grattiskramar till Berits båda släktingar, jag är jätteglad att jag hade möjligheten att träffa dom i somras!!

2011-08-31 @ 10:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0